APPLYING PRINCIPAL COMPONENT ANALYSIS AND CLUSTERING TO ASSESS ACCREDITATION RESULTS IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

  • Le Phuoc Thanh Quang Nam University, Vietnam

DOI:

https://doi.org/10.51453/2354-1431/2023/976

Keywords:

Principal Component Analysis, Clustering, K-MEANS clustering algorithm,Correlation Coefficient, Higher Education Quality Accreditation

Abstract

Currently, the centers for education accreditation (CEA) have announced university accreditation results by the standard set under Circular 12/2017 / TT-BGDĐT. The accreditation results are standardized in the form of a multi-dimensional database based on these standards. This research is carried out in a combination of two main techniques- principal component analysis and clustering- to present, analyze and extract useful knowledge from the accreditation results. At the same time, the paper points out the educational institutions' strengths and weaknesses based on the standards, the relationship between different fields as well as compare the assessment levels among accreditation centers. This is the foundation to compare and improve the quality in educational institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] Đỗ Phúc (2008), Giáo trình khai thác dữ liệu. Nhà xuất bản Đại học Quốc gia TP Hồ Chí Minh.

[2] Tô Cẩm Tú, Nguyễn Huy Hoàng (2003), Phân tích số liệu nhiều chiều. Nhà xuất bản Khoa học và Kỹ thuật.

[3] Hoàng Trọng & Chu Nguyễn Mộng Ngọc (2005), Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS, tập 2. Nhà xuất bản Thống kê.

[4] Hoàng Xuân Huấn (2015), Giáo trình học máy, Đại học Quốc gia Hà Nội.

[5] ZHOU Shuangxi (2015), University Teachers’ Performance Comprehensive Evaluation Based on Principal Component Analysis, Higher Education of Social Science, CSCanada

[6] MengYi (2019), Application of Principal Component Analysis in Teaching Evaluation, Published by Francis Academic Press, UK

[7] JMP 13 Multivariate Methods, Second Edition (2017). Cary, NC: SAS Institute Inc.

[8] Thông tư 12/2017/TT-BGDÐT Ban hành Quy định về kiểm định chất lượng cơ sở giáo dục đại học, Bộ Giáo dục và Đào tạo.

[9] http://cea.udn.vn, truy cập ngày 24/09/2020

[10] http://cea.vnuhcm.edu.vn, truy cập ngày 24/09/2020

[11] http://cea.vnu.edu.vn, truy cập ngày 24/09/2020

[12] http://kdclgd.vinhuni.edu.vn, truy cập ngày 24/09/2020

[13] http://cea-avuc.edu.vn, truy cập ngày 24/09/2020

Downloads

Published

2023-06-27

How to Cite

Lê, T. (2023). APPLYING PRINCIPAL COMPONENT ANALYSIS AND CLUSTERING TO ASSESS ACCREDITATION RESULTS IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS. SCIENTIFIC JOURNAL OF TAN TRAO UNIVERSITY, 9(3). https://doi.org/10.51453/2354-1431/2023/976

Issue

Section

Natural Science and Technology