GIẢI PHÁP NÂNG CAO CHẤT LƯỢNG GIÁO DỤC Ý THỨC PHÁP LUẬT CHO SINH VIÊN TRƯỜNG ĐẠI HỌC TÂN TRÀO HIỆN NAY
DOI:
https://doi.org/10.51453/2354-1431/2024/1084Từ khóa:
Giáo dục ý thức pháp luật; nhà nước pháp quyền; Hiến pháp và pháp luật; công nghiệp hóa, hiện đại hóa; đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục.Tóm tắt
Giáo dục ý thức pháp luật cho sinh viên trong các trường đại học ở Việt Nam hiện nay là vấn đề rộng lớn, có tính thời sự và rất phức tạp. Trong bối cảnh xây dựng nhà nước pháp quyền, giáo dục Việt Nam cần đào tạo ra những sinh viên có phẩm chất chính trị và đạo đức tốt; có kiến thức chuyên môn toàn diện; có kỹ năng thực hành cơ bản; có khả năng làm việc độc lập, sáng tạo; biết sống, làm việc theo Hiến pháp và pháp luật để đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa đất nước, cụ thể hóa mục tiêu đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục đại học và đáp ứng sự phát triển của địa phương thời gian tới.
Tải xuống
Tài liệu tham khảo
Central Executive Committee. (2013). Resolution No. 29-NQ/TW dated November 4, 2013 “On fundamental and comprehensive innovation of education and training, meeting the requirements of industrialization and modernization in the conditions of a socialist- oriented market economy and international integration”.
Central Executive Committee. (2015). Directive No. 42-CT/TW dated March 24, 2015 On strengthening the Party’s leadership in educating revolutionary ideals, ethics, and cultural lifestyles for the young generation in the period 2015 - 2030.
Ministry of Education and Training. (2011). Circular No. 57/2011/TT-BGDDT dated December 2, 2011, regulating the determination of enrollment targets for doctoral, master’s, university, college and vocational secondary levels.
Ministry of Education and Training. (2014). Decision No. 2635/QD-BGDDT dated July 25, 2014 on promulgating the Action Plan of the Education Sector to deploy the Government’s action program to implement Resolution No. 29-NQ/TW on fundamental and comprehensive innovation of education and training, meeting the requirements of industrialization and modernization in the context of a socialist- oriented market economy and international integration.
Ministry of Education and Training. (2022). Circular 03/2022/TT-BGDDT issued on January 18, 2022, Regulations on determining enrollment targets for university, master’s, doctoral degrees and enrollment targets for college in preschool education.
Ministry of Public Security (2023), Violations of the law in Vietnam from 2017 to present”, People’s Police Publishing House, Hanoi.
Ministry of Education and Training. (2023).
Decision No. 599/QD-BGDDT dated February 28, 2023 on promulgating the Plan for dissemination and education of law in the education sector in 2023.
National Assembly of the Socialist Republic of
Vietnam. (2012). Understanding the Law on Dissemination and Education of Law (effective from January 1, 2013), Hong Duc Publishing House.
National Assembly of the Socialist Republic of Vietnam. (2013). Constitution of the Socialist Republic of Vietnam (effective from January 1,
, Justice Publishing House, Hanoi. National Assembly of the Socialist Republic of Vietnam. (2018). Law amending and supplementing a number of articles of the Law on Higher Education, Hong Duc Publishing House, Hanoi.
Nguyen Thi Quynh Huong. (2020). Developing the teaching staff at higher education institutions in Vietnam, Industry and Trade Magazine, Hanoi.
Prime Minister. (2009). Decision No. 1928/QD- TTg of the Government dated November 20, 2009 approving the project Improving the quality of law dissemination and education in schools.
Prime Minister. (2021). Decision No. 2239/QD- TTg of the Prime Minister dated December 30, 2021: Approving the Strategy for vocational education development for the period 2021 - 2030, with a vision to 2045.
Prime Minister. (2023). Decision No. 325/QD-TTg
dated March 30, 2023 approving the planning of Tuyen Quang province for the period 2021 - 2030, with a vision to 2050.
Tan Trao University (2023), reports of units in Tan
Trao University
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Giấy phép Quốc tế Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 .
Bài báo được xuất bản ở Tạp chí Khoa học Đại học Tân Trào được cấp phép theo giấy phép Ghi công - Chia sẻ tương tự 4.0 Quốc tế (CC BY-SA). Theo đó, các tác giả khác có thể sao chép, chuyển đổi hay phân phối lại các bài báo này với mục đích hợp pháp trên mọi phương tiện, với điều kiện họ trích dẫn tác giả, Tạp chí Khoa học Đại học Tân Trào và đường link đến bản quyền; nêu rõ các thay đổi đã thực hiện và các nghiên cứu đăng lại được tiến hành theo cùng một bản quyền.
Bản quyền bài báo thuộc về các tác giả, không hạn chế số lượng. Tạp chí Khoa học Tân Trào được cấp giấy phép không độc quyền để xuất bản bài báo với tư cách nhà xuất bản nguồn, kèm theo quyền thương mại để in các bài báo cung cấp cho các thư viện và cá nhân.
Mặc dù các điều khoản của giấy phép CC BY-SA không dành cho các tác giả (với tư cách là người giữ bản quyền của bài báo, họ không bị hạn chế về quyền hạn), khi gửi bài tới Tạp chí Khoa học Đại học Tân Trào, tác giả cần đáp ứng quyền của độc giả, và cần cấp quyền cho bên thứ 3 sử dụng bài báo của họ trong phạm vi của giấy phép.