Ly Bi and the revolt in 542

Authors

  • Thi Thai Ha Tran

DOI:

https://doi.org/10.51453/2354-1431/2019/233

Keywords:

Ly Bi; Ly Nam De; anti-North; Van Xuan water.

Abstract

The revolt led by Ly Bi is an important milestone in the struggle of the people of our Northern domination. The revolt of the victory and the state of Van Xuan was established with special significance in the history of Vietnam. The article reviews the historical context in which the revolt took place, and from reliable sources of information that build the panorama of the uprising. On that basis, the author of the article gives an explanation and analyzes the causes leading to the revolt as well as assessing the position of Van Xuan revolt and state in Vietnamese history

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Đại Việt sử ký toàn thư, tập 1, Nxb KHXH, Hà Nội, 2009;

2. Phan Huy Lê (chủ biên) Lịch sử Việt Nam (tập 1, bộ 4 tập), Nxb Giáo dục Việt Nam, Hà Nội, 2012;

3. Phan Huy Lê, Trần Quốc Vượng, Hà Văn Tấn, Lương Ninh, Lịch sử Việt Nam, Tập 1, Nxb Đại học và Trung học chuyên nghiệp, Hà Nội, 1971;

4. Huyện uỷ, HĐND, UBNH huyện Phổ Yên tỉnh Thái Nguyên - Hội khoa học Lịch sử Việt Nam, Một số vấn đề về vương triều Tiền Lý và quê hương của vua Lý Nam Đế, Nxb Khoa học Xã hội, Hà Nội, 2013;

5. Lê Thành Khôi, Lịch sử VN từ nguồn gốc đến giữa thế kỉ XX, Nxb Nhã Nam, Hà Nội 2014;

6. Vũ văn Quân (chủ biên), Từ điển lịch sử Việt Nam (từ khởi nguồn đến 938), Nxb Đại học Quốc gia Hà Nội, 2015;

7. Keith Weller Taylor, Việt Nam thời dựng nước, bản dịch TS. Trần Hạnh Minh Phương, Trường Đại học Thủ Dầu Một (sách lưu hành nội bộ), 2016, tr. 191;

8. Trương Hữu Quýnh, Nguyễn Đức Nghinh, Lịch sử Việt Nam, Tập 1: trước năm 1427, Nxb Giáo dục, Hà Nội, 1980;

9. Viện Sử học Việt Nam, Việt Nam những sự kiện lịch sử (Từ khởi thuỷ đến 1858), Nxb Giáo dục, Hà Nội, 2001.

Published

2020-12-08

How to Cite

Trần, T. T. H. (2020). Ly Bi and the revolt in 542. SCIENTIFIC JOURNAL OF TAN TRAO UNIVERSITY, 5(11), 87–94. https://doi.org/10.51453/2354-1431/2019/233

Issue

Section

Humanities and Social Sciences