Giving gifts during the childbirth of the Tay, Nung people a form of establishing and maintaining social networks
DOI:
https://doi.org/10.51453/2354-1431/2019/252Keywords:
Childbirth gifts; reciprocity; social networksAbstract
The paper surveys the gift-giving relation of Tay and Nung people during childbirth and its role in establishing and maintaining social networks of people in Thach Dan commune, a typical commune of coexistence and cultural exchanges of the Tay, Nung. Adopting Marcel Mauss's point of view in his work of The Gift, he argues for giving gifts, on the one hand, it is mandatory to give a gift and, on the other, it is mandatory to receive it. Refusing a gift also means refusing a relation. Research results show that during childbirth, the gift-giving relation is based on the principle of “your turn and mine” (reciprocity). Giving gifts during childbirth is a way for the Tay, Nung people in Thach Dan commune to establish, maintain and renew their social capital.
Downloads
References
1. Alejandro Portes (2015), “Nguồn vốn xã hội và sự phát triển: chương trình nghị sự tương lai”, in trong: Nhiều tác giả (2014), Lòng tin & Vốn xã hội, Nxb. tri thức.
2. Lê Minh Anh (2012), “Tương trợ cộng đồng trong cưới xin và tang ma của người Nùng Phàn Slình ở huyện Cao Lộc, tỉnh Lạng Sơn”, Tạp chí Dân tộc học, số 5 & 6.
3. Lê Minh Anh (2013), Quan hệ dòng họ của người Nùng Phàn Slình (Nghiên cứu ở huyện Cao Lộc, tỉnh Lạng Sơn), Luận án Tiến sĩ Nhân học, Học viện Khoa học Xã hội, H.
4. Ma Tiến Dũng (1980), Khảo sát sơ bộ tôn giáo tín ngưỡng của người Nùng Phàn Slình ở Chi Lăng - Lạng Sơn: trước cách mạng tháng Tám, Khóa luận Tốt nghiệp Đại học, Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn, Hà Nội.
5. Hoàng Giáp - Hoàng Páo (2012), Văn hóa Lạng Sơn: địa dư chí - văn bia - câu đối, Nxb. Văn hóa Thông tin.
6. Trần Thị Phương Hoa (chủ biên) (2016), Vốn xã hội cái nhìn từ châu Âu, Nxb. Khoa học Xã hội, Hà Nội.
7. Lê Ngọc Hùng (2003), “Lý thuyết và phương pháp tiếp cận mạng lưới xã hội: trường hợp tìm kiếm việc làm của sinh viên”, Tạp chí Xã hội học, số 2.
8. Vũ Thị Minh Hương - Nguyễn Văn Nguyên - Philippe Papin (1999), Địa danh và tài liệu lưu về về làng xã Bắc Kỳ, Nxb. Văn hóa Thông tin, Hà Nội.
9. Lã Văn Lô - Đặng Nghiêm Vạn (1968), Sơ lược giới thiệu các nhóm dân tộc Tày-Nùng - Thái ở Việt Nam, Nxb. Khoa học Xã hội, Hà Nội.
10. Mauss, Marcel (2015), Luận về biếu tặng: hình thức và lý do của sự trao đổi trong các xã hội cổ sơ (Nguyễn Tùng dịch), Nxb. Tri thức.
11. Hoàng Nam (1992), Dân tộc Nùng ở Việt Nam, Nxb Văn hóa dân tộc, Hà Nội.
12. Nhiều tác giả (1994), Ai lên Xứ Lạng, Nxb. Văn hóa Dân tộc, Hà Nội.
13. Nguyễn Quý Thanh chủ biên (2016), Phép đạc tam giác về vốn xã hội của người Việt Nam: mạng lưới quan hệ - lòng tin - sự tham gia, Nxb. Đại học Quốc gia Hà Nội.
14. Nguyễn Anh Tuấn (2011), ““Sổ nợ đời” - vốn xã hội: định đề giới hạn về trao đổi xã hội hay những mối liên hệ liên chủ thể (Tiếp cận Nhân học từ một đám ma ở làng Nùng Phàn Slình, tỉnh Thái Nguyên)”, Tạp chí Dân tộc học, số 5.
15. Lý Viết Trường (2017a), “Một số nghi lễ thời kỳ thơ ấu của người Nùng Phàn Slình, huyện vùng cao biên giới Việt - Trung”, Tạp chí Văn hóa các dân tộc, số 5+6.
16. Lý Viết Trường (2017b), Tri thức dân gian trong quản lý xã hội, Nxb Mỹ Thuật.
17. Lý Viết Trường (2018), Tương trợ cộng đồng trong nghi lễ vòng đời của người Nùng Phàn Slình (Nghiên cứu ở xã Thạch Đạn, huyện Cao Lộc, tỉnh Lạng Sơn), Luận văn Thạc sĩ Lịch sử, Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn, ĐHQGHN, Hà Nội.
18. UBND tỉnh Lạng Sơn (1999), Địa chí Lạng Sơn, Nxb. Chính trị Quốc gia, Hà Nội.
19. UBND xã Thạch Đạn (2011), Đề án: xây dựng nông thôn mới xã Thạch Đạn, huyện Cao Lộc, tỉnh Lạng Sơn giai đoạn 2010 - 2020.
20. Viện Dân tộc học (1992), Các dân tộc Tày, Nùng ở Việt Nam, Hà Nội.
21. Viện Dân tộc học (2014), Các dân tộc ít người ở Việt Nam (các tỉnh phía Bắc), (tái bản có sữa chữa, bổ sung), Nxb. Khoa học Xã hội, Hà Nội.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
All articles published in SJTTU are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA) license. This means anyone is free to copy, transform, or redistribute articles for any lawful purpose in any medium, provided they give appropriate attribution to the original author(s) and SJTTU, link to the license, indicate if changes were made, and redistribute any derivative work under the same license.
Copyright on articles is retained by the respective author(s), without restrictions. A non-exclusive license is granted to SJTTU to publish the article and identify itself as its original publisher, along with the commercial right to include the article in a hardcopy issue for sale to libraries and individuals.
Although the conditions of the CC BY-SA license don't apply to authors (as the copyright holder of your article, you have no restrictions on your rights), by submitting to SJTTU, authors recognize the rights of readers, and must grant any third party the right to use their article to the extent provided by the license.