Using some principles of discrete mathematics in counting problems for Olympic students

Authors

  • Thieu Trang Le Tan Trao University

DOI:

https://doi.org/10.51453/2354-1431/2018/242

Keywords:

Student; combination; counting problem; principle; rule; discrete.

Abstract

Discrete mathematics is a challenging form of math and plays an important role in training the skill of math solving and problem solving in reality for students. Discrete problems are highly focused in the math syllabus of high schools, universities and colleges of many countries in the world. In our country, this form of mathematics has
been insignificantly mentioned in the syllabus, and mainly taught for good students in Mathematics teams due to different reasons. However, if knowledge flow and classification are not mastered completely, even students in Mathematical Olympiad
teams will face challenges in solving this form of math. Therefore, equipping students with basic and advanced knowledge will help them to master this form of math well.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Bộ Giáo dục và Đào tạo - Hội Toán học Việt Nam, Tuyển tập Tạp chí Toán học và Tuổi trẻ, Nxb Giáo dục, 2003.

2. Chuyên đề Trại hè Hùng Vương các tỉnh miền núi phía Bắc 2015-2017.

3. Chuyên đề Trại hè các tỉnh duyên hải đồng bằng Bắc bộ 2016-2017.

4. Diễn đàn MATHCOPE.ORG. Tuyển tập các chuyên đề Tổ hợp,

5. Nguyễn Đễ - Nguyễn Khánh Nguyên (dịch), Một số đề thi vô địch Toán Olympic các nước, Nxb Giáo dục, 1996.

6. Nguyễn Văn Nho, OLYMPIC toán học Châu Á Thái bình dương, Nxb Giáo dục 2003.

7. Nguyễn Đức Nghĩa, Nguyễn Tô Thanh, Toán rời rạc, Nxb Giáo dục 1999.

8. Đoàn Quỳnh, Tài liệu chuyên toán Đại số 10, 11, Nxb Giáo dục, 2006.

Published

2021-04-06

How to Cite

Lê, T. T. (2021). Using some principles of discrete mathematics in counting problems for Olympic students. SCIENTIFIC JOURNAL OF TAN TRAO UNIVERSITY, 4(10), 12–21. https://doi.org/10.51453/2354-1431/2018/242

Issue

Section

Natural Science and Technology