NGHIÊN CỨU MÔ HÌNH GIÁO DỤC STEM VÀ ĐỊNH HƯỚNG DẠY HỌC Ở TIỂU HỌC

Các tác giả

  • Lê Trung Hiếu Đại học Tân Trào, Việt Nam
  • Lê Thị Thu Hà
  • Quan Thị Dưỡng Đại học Tân Trào, Việt Nam

DOI:

https://doi.org/10.51453/2354-1431/2023/912

Từ khóa:

STEM, mô hình, phương pháp dạy học, tiểu học

Tóm tắt

Giáo dục STEM là trang bị cho người học những kiến thức và kỹ năng cần thiết liên quan đến các lĩnh vực khoa học, công nghệ, kỹ thuật và toán học. Các kiến thức và kỹ năng này phải được tích hợp, lồng ghép và bổ trợ cho nhau, giúp học sinh không chỉ hiểu biết về nguyên lý mà còn có thể thực hành và tạo ra được những sản phẩm trong cuộc sống hằng ngày. Mô hình giáo dục STEM sẽ thu hẹp khoảng cách giữa hàn lâm và thực tiễn, tạo ra những con người có năng lực làm việc. Bài báo này tìm hiểu mô hình giáo dục STEM và  định hướng trong dạy học ở tiểu học. Từ đó, nhằm nâng cao chất lượng giáo dục STEM tại các nhà trường

Tải xuống

Dữ liệu tải xuống chưa có sẵn.

Tài liệu tham khảo

[1] Bybee, R. W. (2014). The BSCS 5E instructional model: Personal reflections and contemporary implications. Science and Children, 51(8), 10-13.

[2] Basham, J. D., Israel, M., & Maynard, K. (2010). An ecological model of STEM education: Operationalizing STEM for all. Journal of Special Education Technology, 25(3), 9-19.

[3] Council, N. R. (2012). A framework for K-12 science education: Practices, crosscutting concepts, and core ideas: National Academies Press.

[4] Dankenbring, C., Capobianco, B. M., & Eichinger, D. (2014). How to

develop an engineering design task. Science and Children, 52(2), 3-8.

[5] English, L. D., & King, D. T. (2015). STEM learning through engineering design: fourth-grade students’ investigations in aerospace. International

Journal of STEM Education, 2(14), 1-18. doi:10.1186/s40594-015-0027-7

[6] Honey, M., G. Pearson, and H. Schweingruber, STEM Integration in K-12 Education:: Status, Prospects, and an Agenda for Research2014: National

Academies Press.

[7] Israel, M., Pearson, J. N., Tapia, T., Wherfel, Q. M., & Reese, G. (2015). Supporting all learners in school-wide computational thinking: A crosscase qualitative analysis. Computers & Education, 82, 263-279.

[8] Josh Brown (2012), The Current Status of STEM Education Research, Journal of STEM Education, Volume 13, Issue 5.

[9] Merrill, C. (2009), The Future of TE Masters Degrees: STEM, Presentation at the 70th Annual International Technology Education Association Conference, Louisville, Kentucky.

[10] Nam N.D., Hieu L.T. (2017) “ Improving the quality of STEM education in primary school in Tuyen Quang province” Scientific conference “ Training teachers and educationnal administrators to meet the requirements of educationnal reform, Thai Nguyen University Publishing House, 11/2017, page176.

[11] Nam N.D, Hieu L.T. (2021), “Designing “Saving Pig” STEM activity for Vietnammese primary school”. Journal of Physics: Conference Series (JPCS). vol.1835, 012057, IOP Publishing.

[12] Tytler, R. (2007). Re-imagining science education: Engaging students in science for Australia's future. Camberwell: Australian Council for

Educational Research (ACER).

[13] Thomas, B., & Watters, J. J. (2015). Perspectives on Australian, Indian and Malaysian approaches to STEM education. International Journal of

Educational Development, 45, 42-53.

[14] Todd R. Kelley, J. Geoff Knowles (2016), A conceptual framework for integrated STEM education, Kelley and Knowles International Journal of STEM Education.

[15] Zollman, A. (2012), Learning for STEM literacy: STEM literacy for learning, School Science and Mathematics, Vol. 112, No. 1.

[16] Zuga, K. F. (1994), Implementing technology education: A review and synthesis of the research literature. ERIC Document Reproduction Service No. ED 372

Tải xuống

Đã Xuất bản

2023-06-02

Cách trích dẫn

Lê, H., Lê, H., & Quan, D. (2023). NGHIÊN CỨU MÔ HÌNH GIÁO DỤC STEM VÀ ĐỊNH HƯỚNG DẠY HỌC Ở TIỂU HỌC. TẠP CHÍ KHOA HỌC ĐẠI HỌC TÂN TRÀO, 9(2). https://doi.org/10.51453/2354-1431/2023/912

Số

Chuyên mục

Khoa học Xã hội và Nhân văn