THỰC TRẠNG DẠY- HỌC TIẾNG VIỆT CHO LƯU HỌC SINH TẠI TRƯỜNG ĐẠI HỌC HÀ NỘI

Các tác giả

  • Vũ Thị Huế Trường Đại học Điện Lực, Việt Nam
  • Nguyễn Hải Quỳnh Anh Đại học Hà Nội, Việt Nam

DOI:

https://doi.org/10.51453/2354-1431/2022/871

Từ khóa:

Lưu học sinh, dạy tiếng Việt, học tiếng Việt; phương pháp giảng dạy

Tóm tắt

Đào tạo ngoại ngữ hiện nay ở Việt Nam không chỉ là việc giảng dạy ngoại ngữ cho người Việt, mà việc giảng dạy tiếng Việt cho các lưu học sinh đến Việt Nam học tập cũng được coi như việc giảng dạy một ngoại ngữ. Trong những năm qua, trường Đại học Hà Nội đã đào tạo số lượng lớn lưu học sinh học tiếng Việt, và đã đạt được kết quả nhất định. Trong bài viết này, chúng tôi nghiên cứu thực trạng dạy - học tiếng Việt cho lưu học sinh tại trường Đại học Hà Nội, từ đó đưa ra những giải pháp cụ thể nhằm khắc phục những tồn tại trong quá trình đào tạo tiếng Việt cho lưu học sinh, đồng thời nâng cao chất lượng giảng dạy

Tải xuống

Dữ liệu tải xuống chưa có sẵn.

Tài liệu tham khảo

REFERENCES

/[1] Chu, M.N, (2004), Vietnamese for foreigners, Education Publishing House, Hanoi.

/[2] Bernd Meier, Cuong, N.V. (2014), Modern teaching theory: the basis of innovation in teaching goals, content, and methods, University of Education Publishing House.

/[3] Dam, D.V., Vinh, H. (2001), Introduction to Vietnamese, Culture and Information Publishing House, Hanoi.

/[4] Gioi, T.T.M. (2007), Test out a way to teach Vietnamese literature to foreign students, National University Publishing House, 114.

/[5] Gioi, T.T.M. (2011), Introducing a way of teaching writing for foreign students: Six steps to implement in a writing session, Proceedings of the Conference Faculty, Faculty of Vietnamese Studies, University of Social Sciences and Humanities, Vietnam National University, Ho Chi Minh City, pp. 54-61.

/[6] Ha, L.T. (2017), Solutions to improve the quality of Vietnamese language training for Lao students at Northwestern University, Proceedings of the National Conference "Celebrating the 40th anniversary of the signing of the Treaty of Amity". Vietnam-Laos Conference and Cooperation (July 18, 1977 - July 18, 2017)", pp. 151-152.

/[7] Hien, H,M. (2016), Applying information technology to improve the quality of teaching phonics for Lao students studying Vietnamese at Son La College, Proceedings of the conference "Improving the quality of management and training in Vietnamese for Lao international students at Son La College to meet the labor force needs for the northern provinces of Lao People's Democratic Republic", pp. 63-64.

/[8] Huong, N.T. (2016), Actual situation of management and organization of teaching Vietnamese to Lao students in recent years and solutions, Proceedings of the conference "Improving the quality of management and Vietnamese language training for Lao international students at Son La College to meet the labor force needs for the northern provinces of the Lao People's Democratic Republic", pp. 14-15.

/[9] Lan, D.T. (1997), Methods of teaching and explaining the meanings of Vietnamese words to foreigners, Report at the international Vietnamese conference: Teaching Vietnamese to foreigners by the University of Social Sciences and Humanities, Linguistics Institute, National Center for Social Sciences and Humanities, co-organized and reprinted in the Proceedings of the Conference of Science and Technology of Vietnam National University, Hanoi, pp. 41-44.

/[10] Minh, B.T. (2016), Teaching Vietnamese to English-speaking foreigners through communication, Master thesis- Hong Bang International University.

/[11] Quang, N.N. (1989), General Teaching Theory (2 volumes), Central School of Education Manager Training.

/[12] Thuat, D.T. (2014), Contribution to the teaching of Vietnamese as a foreign language, Proceedings of the International Conference, Hanoi University, pp. 81-90.

/[13] Mo Ziqi (2014), Analysis and countermeasures of Chinese students' errors in Vietnamese personal pronouns, Journal of Nanning Vocational and Technical College.

/[14] Tan Yuhui (2016), Analysis of Vietnamese classifier errors of Chinese students, Shan Hai Jing: Hard Work (Part 2).

/[15] Nong Hongxing (2006), Analysis of Chinese students learning Vietnamese social address words, the Fifth International Symposium on Bilingualism.

/[16] Zhou Jian, Peng Xiaochuan, Zhang Jun (2004), Chinese Teaching Method Training Course, People's Education Press.

Tải xuống

Đã Xuất bản

2023-03-13

Cách trích dẫn

Vu, H., & Nguyen, A. (2023). THỰC TRẠNG DẠY- HỌC TIẾNG VIỆT CHO LƯU HỌC SINH TẠI TRƯỜNG ĐẠI HỌC HÀ NỘI. TẠP CHÍ KHOA HỌC ĐẠI HỌC TÂN TRÀO, 9(1). https://doi.org/10.51453/2354-1431/2022/871

Số

Chuyên mục

Khoa học Xã hội và Nhân văn

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả